PROSES DALAM FABRIKASI PIPE (SPOOL)

PROSES DALAM FABRIKASI PIPE (SPOOL)

                                                                                 1. PENGENALAN

1.1. Pra fabrikasi untuk piping spool


Kunci kejayaan keseluruhan sesuatu projek.
Pembinaan perindustrian merangkumi pelbagai projek yang luas, seperti pemerosesan petroleum, serta loji logi kimia dan janakuasa. Pembinaan ini melibatkan perpaipan yang intensif, yang mana menghubungkan pelbagai jenis perkakasan serta mengalirkan cecair dan gas.

 Disebabkan oleh jadual yang mampat serta kawasan yang terhad pada tapak pembinaan,pembinaan projek perindustrian sangat bergantung pada kerja fabrikasi dan pemasangan di luar tapak (offsite fabrication) . Dengan demikian kerja kerja perpaipan dibahagi kepada 2 peringkat iaitu: pipe spool fabrication and site installation.

Masa penghantaran pipe spools ke module yard dan tapak pemasangan adalah kunci kejayaan keseluruhan projek

1.2. Pipe spool fabrication

Pipe spools difabrikasikan dari beberapa paip mentah dan lekapan (seperti :  elbows, flanges, tees, dll.) dibengkel bengkel fabrikasi. Paip asal akan dipotong mengikut ukuran ukuran yang dierlukan dan digerkkan bersama lekapan lekapan paip (pipe fittings) keada meja fitting, dimana beberapa komonen disambungkan (sambungan sementara).Hasil pemasangan ini (sebahagian daripada pipe spool) diteruskan dengan operasi kimpalan iaitu disambung cara kekal sebelum ianya dipasang pada komonen spool yang lain. Spool fitting dan welding boleh dibahagikan kepada 2 jenis :

1. Roll fitting and welding
2. Position fitting and welding

Roll fitting and welding bermaksud paip utama boleh dipusing dengan rolling machine dan fitter atau welder tidak perlu menukar posisi untuk melakukan operasi kerja mereka, sebaliknya position fitting and welding berlaku apabila satu atau lebih cabang dari paip utama melebihi had ruangkerja. Dalam hal sedemikian , fitter or the welder terpaksa bergerak dikeliling paip utama untuk melakukan kerja fitting dan kimalan.Oleh yang demikian position fitting and welding biasanya mengambil masa yang lebih lama berbanding  roll fitting and welding. Matlamat utama dalam perancangan fabrikasi paip adalah untuk mengurangkan position fitting and welding 

Rajah 1.1: Kerja fabrikasi di bengkel
Kenapa pipe spools di pre-fabricated?
Shop Pre-Fabrication bagi pipe spools telah terbukti dapat mengurangkan kos kerja pemasangan ditapak disamping menyediaka kualiti kerja yang baik terhadap produk yang difabrikasikan.
Rajah 1.2: Spool yang telah siap


2. PROSES DALAM FABRIKASI PIPE (SPOOL)


Sebelum sesuatu projek dimulakan, bahan bahan yang diperlukan sperti paip flanges, fittings, and valves dihantar ke bengkel fabrikasi dan disimpan ditempat yang tertentu .Apabila semua bahan yang diperlukan mengikut spesifikasi telah disediakan, lukisan  isometric diedarkan kepada bengkel untuk difabrikasikan.

Paip. Komponen utama sesuatu spool hendaklah terlebih dahulu dipotong mengikut ukuran seperti yang dikehendaki dalam dalam lukisan.Selepas dipotong, pekerja akan meratakan hujung potongan dengan menggunakan mesin pencanai (dics grinder) dan membuat bevel jika perlu.

Kamudian paip paip dibawa ke fitting stations untuk disambungkan. Apabila paip paip telah digabungkan kepada komponen lain dalam spool seperti reducers,valves, and flanges, are fit, overhead cranes digunakan untuk memindahkan pepasang pepasang tersebut ke welding stations. Fitters biasanya mengangkat pepasang yang kurang dari 50 paun cara manual.

Pepasang paip mungkin bergerak/dipandahkan antara satu tempat pemasangan dan tempat kimpalan beberapa kali sebelum roll welding selesai atau spool terakhir sedia untuk dikimpal secara position weld. When spools are complete, they go through quality control. Then, based on the drawing requirements,they may be hydrotested or undergo other processes
such as surface treatment and painting.
Proses dalam fabrikasi pipe spool boleh dilihat dalam ilustrasi (Carta 2.1) di bawah.

                                         Carta 2: Proses fabrikasi spool paip
#Bersambung 


Catat Ulasan

0 Ulasan