PEMOTONGAN PAIP ( PIPE CUTTING ) (part 2)

PEMOTONGAN PAIP ( PIPE CUTTING ) (part 2)

1. Mesin pemotongan paip ( Pipe Cutting machines)

 

Penggunaan kaedah tradisional untuk pemotongan iaitu dengan menggunakan kaedah  memanaskan paip akan meninggalkan haba (heat affected zone). Penggunaan mesin pemotongan sejuk dan mesin bevel preparation  boleh memotong persediaan paip untuk mengimpal dalam  kemasan yang sesuai untuk dikimpal. Preps Weld boleh dibentuk untuk apa-apa keperluan, seperti lurus, , bevels dan konfigurasi persediaan 'j'.
Keratan akan dilakukan dengan cara obor terma (plasma atau oxyfuel) yang  dipasang pada paksi terakhir mesin multi-paksi ( multi-axis machine) . Paksi ini  dikuasai oleh motor elektrik dan serentak untuk mencipta laluan untuk obor dan paip yang menghasilkan profil yang diingini. Penyegerakan paksi dicapai sama ada secara mekanikal, melalui Cams, tuil dan gear, atau secara elektronik, melalui mikropemproses dan alat kawalan.
Mesin pemotong boleh digunakan untuk menyediakan banyak kelengkapan tanpa menggunakan template.  Mesin pemotogan bevel paip dalam satu operasi-(the bevel extending ) untuk ketebalan dinding paip penuh. 

Pipe Cutting machines


2. Kaedah pemotogan paip ( Pipe cutting method )


Banyak faktor yang terlibat dalam memilih kaedah tertentu atau teknologi untuk memotong paip. Faktor-faktor asas yang memberi kesan pemotongan adalah tiub atau paip bahan, ketebalan dinding, squareness terakhir, keperluan akhir, dan keperluan proses. Faktor-faktor lain yang memainkan peranan yang termasuk jumlah pengeluaran, memotong kecekapan, kos overhed, dan keperluan khas tiub atau jenis material paip.

3. Teknik pemotogan paip ( Pipe cutting technique)


Memotong dengan obor ( cutting torch ) pemotongan paip memerlukan tangan yang stabil untuk mendapatkan potongan serong baik yang lancar dan benar. Jangan cuba untuk memotong bevel paip yang berat dalam satu operasi sehingga anda telah membangunkan kemahiran yang besar.

.
i. Pertama, anda perlu memotong paip di luar persegi, dan memastikan semua sanga dikeluarkan dari bahagian dalam paip.
ii. Seterusnya, potong bevel paip . Prosedur ini menghasilkan kerja yang lebih bersih dan lebih baik, ia adalah sesuai untuk digunakan oleh seorang buruh yang berpengalaman. 
iii. Apabila memotong paip, muncung pemotong perlu diarahkan  ke arah garis tengah paip. Mula memotong di bahagian atas dan mengurangkan dari satu bahagian ke satu bahagian.
iv. Kemudian mula di bahagian atas sekali lagi dan teruskan ke  sisi lain, dan berakhir  di bahagian bawah paip. Prosedur ini ditunjukkan dalam rajah 3-7.

Cutting pipe with an oxy gas cutting torch.

3. PENYEDIAN PIPE EDGE  ( PIPE EDGE PREPARATION )




Penyediaan paip adalah satu bahagian penting dalam proses kimpalan paip, untuk menghasilkan sambungan  kimpalan yang berkualiti dimana hasilnya dipengaruhi oleh proses penyedian sambungan yang sempurna .
Antara sebab mengapa hasil kualiti sambungan kimpalan rosak adalah disebabkan oleh  kegagalan semasa membuat persedian bahan. Pengimpal paip mesti memahami dan berkemahiran untuk menyediakan benda kerja yang betul untuk memulakan proses kimpalan. Ini adalah langkah pertama dalam membuat kerja kimpalan paip yang Berjaya dan berkualiti .Penyediaan bahan  terdiri daripada empat langkah  iaitu :-

i. Penyedian edge ( Prepare the edge)
ii. Membersihkan permukaan sambungan
iii. Sambungan paip ( fit-up the pipe)
iv. Kimpal paku sambungan ( tack weld the pipes together)

Apabila bersedia untuk membuat kimpalan temu, potongan sudut ( bevel) mesti dibuat terlebih dahulu. Potongan sudut (bevel) boleh dibuat dengan mengunakan mesin bevelling, grinding, atau menggunakan pemotongan gas . Di tempat kerja, biasanya jurukimpal  membuat potongan sudut (bevel) dengan proses pemotongan gas.

4. Persedian bevel Pipe Fittings ( Pipe Fittings End Beveling)

Pemotongan sudut ( bevel) paip biasanya  menggunakan muncung pemotongan gas (cutting torch). Bevels  pada dua keping paip mesti dibuat dengan berhati-hati supaya sambungan paip dapat disambung  dengan betul. Langkah pertama dalam membuat potongan bevel yang betul adalah adalah dengan menanda paip.

5. Potong Sudut  Paip ( Pipe beveling )
Beveling paip adalah proses pemotongan dimana logam dibentukkan untuk membolehkan gabungan lengkap dan penembusan dibuat . Beveling yang betul  dapat mengurangkan jumlah logam pengisi yang diperlukan, disamping dapat  mengurangkan masa dan perbelanjaan, ia juga bermakna tekanan kurang dalam kimpalan dan proses kerja reka bentuk dan kimpalan yang lebih baik . 
Beveling paip di mana sudut terbentuk antara tepi hujung paip atau tiub dan satah serenjang dengan permukaan dan beveling paip adalah yang sering digunakan untuk menyediakan hujung untuk kimpalan
Menyediakan paip sambungan  vee tunggal biasanya digunakan untuk mengimpal dua bahagian sambungan paip. Sudut lain dan bentuk khas seperti J-bevels juga boleh dihasilkan pada hujung paip atau tiub menggunakan mesin beveling automatik .
Bahagian sambungan telah diberikan istilah dan ukuran yang standard, seperti yang ditunjukkan dalam Rajah dan jadual dibawah.

 Single bevel weld preparation

 V Bevel

Nominal wall Thickness : t
End Preparation

t<5mm (for austenitic alloy steel
t<4mm)

Cut square or slightly chamfer
at manufacturer ' s option

5<t<22mm
(4<t<22mm)

Plain Bevel as in sketch ( a ) above


t>22mm

Compound Bevel as in sketch ( b ) above



J bevel weld preparation

 J Bevel

5. Peralatan Pipe beveling


Terdapat beberapa peralatan pemotongan sudut (bevel). Antara peralatan yang biasa digunaakan adalah:-

i) Portable Pipe Beveling



ii) Oxy Fuel Beveling Machine




iiI) Grinding Machine


6. Pemilihan kaedah pemotongan bevel.

Apabila memilih  kaedah beveling, pertimbangkan kelajuan mesin , mudah alih, ergonomik, penghasilan bunyi dan memotong bersih. Apabila kelajuan adalah satu isu, pastikan untuk mempertimbangkan jumlah sudut yang boleh dicapai dalam satu potongan  kerana beberapa model mempunyai pergerakan perlahan tetapi mencapai lebih dalam satu potongan , sekali gus mencapai keputusan akhir lebih cepat dan berkualiti. Dalam penilaian pemilihan perlatan , faktor-faktor berikut perlu diutamakan.
i. Keselamatan pekerja.
ii. Keselesaan  pengendali.
iii. Berat dan saiz peralatan .
iv. Kemudahan operasi.
v. Penggantian bahan guna habis.( Consumable replacement.
i. Keperluan potongan sudut dan panjang bahan.
ii.  Jenis dan ketebalan bahan
iii. Harga

Pengendalian  setiap jenis mesin beveler akan membantu  dalam proses pemilihan  dan adalah penting untuk mencari yang betul untuk hasil kerja yang baik. Mengkaji faktor yang paling penting  dalam pemilihan dapat menentukan  kekuatan dan kelemahan setiap kaedah pengguanaan mesin tersebut .


7. Sebab pemilihan mesin beveling paip Automatik

i. Menjimatkan masa - mesin beveling paip lebih cepat daripada kaedah lain seperti, hand grinding memotong api, hand held bevelers.

ii. Tiada kotoran seperti hand grinding atau torching.

iii. Pemotongan sudut paip tepat dan , akan menghasilkan hasil akhir seperti yang diperlukan

iv. Kitaran masa biasanya dalam 5 hingga 20 pelbagai kedua bergantung kepada saiz

v. Menghapuskan isu-isu ergonomik dari alat pengendalian tangan

vi. Selamat daripada hand grinding atau torching kerana semua cip terkandung dalam mesin

vii. Kos operasi yang rendah kerana kebanyakannya menggunakan mata alat karbida yang standard

viii. Mudah untuk bevels keluli tahan karat kerana bahan ini tidak sesuai untuk membakar

ix. Bentuk khas seperti J-bevels mudah dihasilkan

RUJUKAN:

https//www.instructions / pipe cutting / 18 April 2013 / 3.37pm
https//www.furmanite / pipe cutting and weld preparing / 18 April 2013 / 3.50 pm












Catat Ulasan

0 Ulasan